Kiezen voor een congresstad, een congreslocatie en veiligheid

10 januari 2017

In de eerste plaats wordt de keuze voor een congresdestinatie uiteraard ingegeven door het inhoudelijk programma. Men congresseert daar waar de kennis en de belangrijke spelers in het vakgebied gemakkelijk kunnen samenkomen en waar een inspirerende omgeving voor gedachtewisseling kan ontstaan.

Voor het niet-inhoudelijke traject van congressen werden de aandachtpunten tot voor kort vaak samengevat in de z.g. 3 A’s formule: Accesibility, Amenities en Attractiveness – in uitwisselbare volgorde. Deze formule is onverminderd van kracht. Echter, aan de 3 A’s is de, steeds meer dominante, S van security toegevoegd.

Verantwoordelijken voor destinatie/locatiekeuze laten zich in hun keuze in toenemende mate leiden door het streven veiligheidsrisico’s te beperken. Steden als Istanbul, Parijs en Brussel zagen de cijfers voor toerisme en zakelijk toerisme – waar congressen in economische termen onder vallen – na terroristische aanslagen aanzienlijk teruglopen. De overwegingen van de organisatoren betreffen zowel de congreslocaties, als de congressteden, als de vliegvelden en treinstations. Ze zijn dikwijls op zoek naar een passende balans tussen veiligheid en ongedwongen bijeenkomen.

De, al langer toenemende, vraag naar de z.g. second tier cities krijgt door deze ontwikkeling een extra impuls. Secondary of second tier cities onderscheiden zich van primary cities als Amsterdam o.a. door minder grootschalige voorzieningen en beter beheersbare infrastructuur. Dit terwijl alle voor congresgangers belangrijke faciliteiten wel ruimschoots aanwezig zijn. Leiden is zo’n z.g. second tier city.  

Deel dit nieuwsbericht