Leiden LOMO

Leiden in LOMO

10 april 2015

Een groep congresorganisatoren toog getooid met een Lomografie fototoestel door Leiden. Een speelse manier om kennis te met de congresstad. Ze werden bovendien getrakteerd op opmerkelijke kijkjes achter de schermen.

 

Leiden Marketing wist de afgelopen jaren vaak op te vallen met de teasers en uitnodigingen voor haar jaarlijkse inspiratiedag en deed dat ook weer voorafgaand aan de stadsverkenning op 5 februari van dit jaar. Dit keer kregen de deelnemers een Diana F+ Lomografie fototoestel toegestuurd. Het begeleidende, 300 pagina’s ellende inspiratieboekje, maakte duidelijk dat hier creatieve vintage foto’s mee gemaakt kunnen worden, zonder tussenkomst van filters of enige digitale bewerking. 

De ‘Dag van Ontdekkingen’ start in de foyer van de Stadsgehoorzaal met een welkomstwoord van Frans Funnekotter, directeur Stadspodia, en Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing. Daarna volgt een spoedcursus Lomografie, zodat de camera tijdens de inspiratiedag volop gebruikt kan worden. Het op speelgoed lijkende, plastieken apparaat werkt nog ouderwets met een rolletje – nou ja, een rol – en je kijkt door een kleine zoeker die net weer een ander blikveld heeft dan de lens. Dat laatste past helemaal bij Lomografie, krijgen we te horen. Bewogen beelden, vreemde kijkhoeken, kleureffecten en andere doorgaans met fouten geassocieerde afwijkingen horen juist bij de charme van deze old school fotografie. Vooral het rolletje doordraaien blijkt de grootste uitdaging, want het kleine roodgekleurde venstertje achterop de camera geeft alleen bij een bepaalde lichtintensiteit- en invalshoek het nummertje van de volgende fotokans vrij en de camera stopt er niet automatisch.      

Achter de schermen
De invalshoek van deze dag is dat we bij elke locatie een kijkje achter de schermen krijgen, zodat we de doorgaans onzichtbare kant van de locatie ook eens zien. Bij de Stadsgehoorzaal begint dat bij het inpandige laad- en losstation voor vrachtwagens. Zodoende kun je zelfs bij deze midden in het centrum van Leiden gelegen locatie ongestoord groot materieel aan- en afvoeren. We lopen door naar de speciale podiumlift die zich in de 19e-eeuwse Grote Zaal tussen het podium en het publiek bevindt. Niet alleen handig voor transport, want vanwege de diverse tussenstanden die mogelijk zijn, is dit mobiele podiumdeel ook te gebruiken als orkestbak of verlengstuk van het podium. Achterop het podium krijgen we nog een letterlijk kijkje achter een scherm, want daar staat, verscholen achter een gordijn, een imposant uit 1966 stammend orgel, waarvoor men nog geen (Leidse) koper heeft weten te vinden. We gaan vervolgens kruip-door-sluip-door naar de verrassend goed geoutilleerde keuken. Tot slot bekijken we toch nog even voor de schermen, de moderne Aalmarktzaal, met haar ruime foyer en de klassieke Breezaal. Omdat deze ruimtes royale raampartijen hebben, met uitzicht op de historische binnenstad, beleven we hier onze eerste Lomomomentjes.     

Juist zichtbaar
Met een bus van Koninklijke Beuk gaan we naar het aan A44 gelegen Corpus. Nu is bij deze locatie hetgeen dat normaal niet zichtbaar is, juist zichtbaar gemaakt voor het publiek, dus onderneemt ook deze groep de reis door de mens, een vlotte en leerzame tentoonstelling die ook bij herhaald bezoek interessant blijft. In het penthouse staat de lunch klaar in de vorm van een verantwoorde proeverij. Die wordt genoten onder het vrije uitzicht richting de kust, van Scheveningen tot aan Noordwijk. Dit is ook het moment om de pinhole-stand van de camera te gebruiken. De lens eraf en op gevoel een aantal seconden de knop ingedrukt houden, in de hoop de weidsheid van het zicht te vangen. Na nog een korte blik in het royale congrescentrum reizen we af naar Museum Naturalis.

Lomoshoot
Het Pesthuis, een rijksmonument uit 1661, dient als prettige entree van Naturalis. We grijpen het wachtmoment aan om op de binnenplaats wat zonnestralen op te vangen op deze winterse dag. Hier kunnen evenementen tot 400 personen worden georganiseerd en het is ook een mooie locatie voor een Lomofotoshoot. 

We snellen ons door het museum zelf heen, want ons doel is de bovenste verdieping, waar zich de toegang bevindt tot de zestig meter hoge toren. Dit twintig verdieping tellende depot, gesloten voor het grote publiek, herbergt ruim 15 miljoen objecten. 
We krijgen een rondleiding op twee etages. Eerst die met gedroogde vissen, soms wel eeuwen oud. Het drogen is een inmiddels gedateerde techniek, krijgen we te horen. Ondertussen vergapen we ons aan de prehistorisch aandoende skeletten van tonijnen, de nog steeds boosaardig kijkende, ingedroogde haaien en de zelfs geprepareerd nog leuke zeepaardjes. 
De volgende etage is die van de kreeftachtigen oftewel Crustacea, zoals groot op de hermetisch afgesloten deur staat. Hier vinden we een aaneenschakeling van stellingen vol potten met in formaldehyde geprepareerde dieren en leren we dat pissebedden ook tot deze familie behoren en net als garnalen en kreeften gekookt prima te eten zijn. Wachtend op de lift kunnen we door een smal raam nog even over de stad kijken en een (kansloze) poging doen voor een tweede pinholeopname. 
Terug op de bovenste verdieping van het museum, waar hard wordt gewerkt aan de digitalisering van de volledige collectie, krijgen we nog een presentatie over de nieuwbouwplannen van het museum. Van eind 2015 tot medio 2018 wordt er gewerkt aan een extra nieuw gebouw en renovatie van het oude complex. In de nieuwbouw van 19.000m2 komen alle museumzalen en publieke functies, met onder meer een congreszaal voor 300 deelnemers. Het oude gedeelte zal worden ingezet om de volledige collectie van 37 miljoen objecten, die nu zijn nog verspreid over een aantal panden, onder één dak te brengen.

Wisselende decorstukken
De laatste locatie op het programma is de TheaterHangaar in het nabijgelegen Katwijk. De deelnemers krijgen middels een podiumdemonstratie inzicht in de vele mogelijkheden die de draaibare theaterzaal, de hoogwaardige projectiesystemen en het omliggende royale terrein bieden. Daarna geldt er een lomofotografieverbod, want de VIP-tour achter de schermen verklapt hoe het wisselen van decorstukken werkt bij de musical Soldaat van Oranje, de langstlopende voorstelling uit de Nederlandse theatergeschiedenis. 

De ‘Dag van Ontdekkingen’ wordt afgesloten met een hapje en drankje in de ontvangsthal van de TheaterHangaar, die vanwege de dagelijkse ontvangst van musical bezoekers, hiervoor volledig ingericht, operationeel en geoutilleerd is. 
De fotorollen worden ingenomen om ontwikkeld te worden. Voor de gasten blijft het spannend wat het eindresultaat is geweest van deze fotoexcursie tot ze de prints thuisgestuurd krijgen. En dat is weer een mooi contactmoment voor Leiden Marketing.

Tekst Edwin Nunnink

 

Deel dit nieuwsbericht