Netwerk van Leidse congresambassadeurs uitgebreid naar tachtig ambassadeurs

8 april 2015

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van congresambassadeurs op 7 april in de Pieterskerk werden van de 50 aanwezigen, 24 nieuwe leden geïnstalleerd. Dit brengt het netwerk inmiddels op een totaal van 80 ambassadeurs. Het netwerk, 10 maart 2014 opgericht op initiatief van Leiden Convention Bureau, heeft als doel Leiden als (inter) nationale congresdestinatie verder uit te bouwen.

 

In een jaar tijd heeft dit concreet geleid tot twintig congresaanvragen, waarvan er inmiddels tien zijn geboekt, vertelde Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing en Leiden Convention Bureau, in zijn welkomstwoord. Hij sprak de ambitie uit om het netwerk dit jaar door te laten groeien naar zo'n honderd ambassadeurs. ‘Het is ongelooflijk wat dit netwerk heeft losgemaakt en wat een congresaanvragen uit dit netwerk zijn voortgekomen, dit hadden wij een jaar geleden niet durven hopen. Wij mogen ons als stad gelukkig prijzen met zulke enthousiaste ambassadeurs’, aldus Bulthuis.

Het belang van het ambassadeursnetwerk werd benadrukt door de drie ereleden die op het podium hun visie op Leiden als intelligente stad deelden: Burgemeester Henri Lenferink, Voorzitter van de Raad van Bestuur van het LUMC Ferry Breedveld, en Carel Stolker, rector magnificus van universiteit Leiden. Dit nadat ze eerst persoonlijk langs de lat van de acht intelligenties van Gardner waren gelegd door Inge Ville, hoofd Boerhaave nascholing. Lenferink bracht naar voren dat de Leidse regio het hoogste percentage mensen met een HBO- of universitaire opleiding van Nederland heeft. Stolker waarschuwde vervolgens dat de hoogopgeleiden niet de laagopgeleiden de stad uit moeten jagen, een tendens die het Engelse Oxford een plaatsje op de lijst van 'crap cities' heeft opgeleverd. Breedveld vroeg vooral aandacht voor de intermenselijke intelligentie, omdat die het meeste in beweging brengt.

Duimworstelen
Het fysieke intermezzo bestond uit een workshop duimworstelen, waarna de Leidse congresambassadeurs nog twee lezingen kregen voorgeschoteld. Key note speaker prof. dr. Henk-Jan Honing nam iedereen mee in ‘De wereld van muziekcognitie’. Hij is de vijfde winnaar van de Distinguished Lorentz Fellowship; een prijs die onderzoek stimuleert dat de kloof tussen alfa, gamma- en bètawetenschappen overbrugt. Het Netherlands Institute for Advanced Study for Humanities and Social Sciences (NIAS) en het Lorentz Center Leiden hebben de prijs ingesteld.

Aansluitend volgde de officiële installatie waarbij de 24 nieuwe leden, onder toeziend oog van de burgemeester, hun ambassadeurschap bestempelen met een handtekening.

Renée Korbee, kunsthistorica, hield een interessante lezing over ‘Rembrandt: de intelligentie van een briljante beelddenker’, want de start van zijn creatieve intelligentie ligt in Leiden.

Initiatief
Leiden Marketing nam in samenwerking met de gemeente Leiden, de universiteit, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de Leidse gastvrijheidssector het initiatief voor dit netwerk.

De Leidse gastvrijheidssector onderschrijft door de bundeling van krachten haar positie als toonaangevende kennisstad en verzekert zich op termijn door het aantrekken van congressen van een belangrijke economische impuls voor de stad.

Congressen
Internationale congressen vormen als het ware ‘de etalage’ voor excellente prestaties binnen een bepaald vakgebied. Door een congres naar de stad te halen, richten de internationale schijnwerpers zich op het hoge niveau van de kennissector in Leiden. Bovendien krijgen de congresdeelnemers tegelijkertijd de kans om kennis te maken met Leiden als culturele en toeristische locatie. Dit zakelijke toerisme is goed voor de Leidse arbeidsmarkt, het imago van Leiden als kennisstad, Leiden als toeristische destinatie onderstreept ‘Leiden Stad van Ontdekkingen’.

Leidse prominenten
De inzet van de Leidse prominenten uit de kennissector en het bedrijfsleven - de ‘ambassadeurs’ voor Leiden – is een onmisbare schakel om aan het imago van ‘Leiden Kennisstad’ te bouwen Het geloof in Leiden als internationale congresstad is erg groot. Iedereen is bereid om de Leidse kennis met nog meer verve aan de wereld te tonen. Leiden gaat daarmee  de concurrentie aan met toonaangevende universiteitssteden in met name Europa, die al gebruikmaken van succesvolle ambassadeursnetwerken.

Deel dit nieuwsbericht