New Dutch versnelt: lancering campagne en aankondiging themajaar 2025

| Leiden Convention Bureau

Een jaar na de lancering van de ‘New Dutch’-beweging werd op 30 november op het Utrecht Science Park een bijeenkomst gehouden om het themajaar 2025 aan te kondigen. New Dutch is een samenwerking tussen 11 steden en regio’s uit het hele land, die als doel hebben om Nederland wereldwijd te verrijken als innovatief centrum. Voor Bastiaan Overeem van NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) vertegenwoordigt New Dutch een nieuwe branding- en positioneringsstrategie voor Nederland op wereldschaal, met het motto 'solving global challenges together' als leidraad. Hij is van mening dat Nederland, met haar open, inclusieve en innovatieve mentaliteit, hier uitstekend voor is uitgerust. Volgens Overeem is het essentieel om niet alleen te steunen op het rijke verleden, maar ook relevant te blijven in de toekomst. Hij benadrukt de noodzaak van extra kracht in het verhaal van innovatie. New Dutch richt zich op zes thema's: aarde, gezondheid, technologie, voeding, cultuur en gemeenschappen.

 

"Met gecoördineerde inspanningen gaan we laten zien én ervaren hoe een nieuwe generatie Nederlandse meesters de toekomst vormgeeft.''

Het themajaar 2025, aangekondigd tijdens de bijeenkomst in Utrecht, biedt elke regio de kans om zich bijvoorbeeld met een themaweek te presenteren, met als doel in 2025 te laten zien hoe de wereld er in 2050 mogelijk uit zou kunnen zien.

Traditional Dutch

Met de komst van New Dutch betekent niet dat het ‘Traditional Dutch’ geen aandacht meer krijgt. Martijn Bulthuis van Leiden&Partners: "New Dutch is ook heel belangrijk voor steden die zowel bekend zijn als Traditional Dutch maar ook een ander innovatief verhaal te vertellen hebben zoals Leiden. We moeten die trots van Nederland naar het buitenland brengen.”